000
km/h

Świece żarowe

 

Na początek warto powiedzieć, czym są świece żarowe i gdzie występują. Mówiąc w dużym uproszczeniu świeca żarowa to rodzaj grzałki umieszczonej w ścianie głowicy silnika mającej za zadanie podgrzać powietrze w komorze spalania lub w komorze wstępnej (w przypadku starszych silników). Szczególnie istotną rolę odgrywają w silnikach diesla z wtryskiem pośrednim oleju napędowego (starsze konstrukcje), gdzie występują większe straty ciepła w komorze wstępnej. W przypadku takich silników praca świec żarowych musi być podtrzymana jeszcze przez jakiś czas po rozruchu. Ma to na celu zapewnienie stabilności obrotów biegu jałowego i uniknięcie drgań. Świece żarowe można podzielić ze względu na ich budowę:
- metalowe – elementem grzewczym jest metalowa spirala,
- ceramiczne – specjalny element grzejny zatopiony jest w tworzywie ceramicznym.

Te drugie mają możliwość uzyskania wyższych temperatur grzania i mają krótszy czas rozgrzewania, dzięki temu zapewniają niezawodny i szybki rozruch silnika nawet w niskich temperaturach otoczenia.

Jak sprawdzić świece żarowe?
Praktycznie każdy samochód z silnikiem diesla potrafi sam zdiagnozować usterkę świecy żarowej – w razie spalenia się świecy, zapali się kontrolna „check engine”. Jednak do określenia, z którą dokładnie świecą (każdy cylinder silnika ma oddzielną) jest problem, potrzebny jest już tester diagnostyczny. Dzięki niemu można sprawdzić poziom rezystancji (wartości od 0,5 do 1 Ohm) świec i poboru prądu w czasie rozruchu na zimnym silniku (nawet do 20A, wraz ze wzrostem temperatury świecy natężenie prądu spada). Budzącą wątpliwość świecę należy wymontować z silnika i przetestować podłączając do źródła zasilania. Ważne – oprócz standardowych świec zasilanych napięciem ok. 11,5V, coraz częściej występują świecie wymagające napięcia obniżonego nawet do 3,3V. Gołym okiem można zaobserwować wtedy, czy świeca nagrzewa się równomiernie. W czasie takiego badania należy zachować maksymalną ostrożność – czubek świecy w ciągu sekundy osiąga ponad 1000 stopni Celsjusza. Sprawdzenie działania świecy podłączonej bezpośrednio do zasilania pozwala wyeliminować jako przyczynę usterkę końcówki przyłączeniowej zasilania w silniku.

Oglądając wykręcone świece żarowe można też określić inne bolączki trapiące Wasze auto. Świece osmolone mogą świadczyć o nieprawidłowym przebiegu procesu spalania, te pokryte nagarem (twardym biało-zielonożółtym osadem) o niewłaściwej pracy pompy wtryskowej, z kolei wżery lub odpadnięcie elementu grzejnego to dowód na zbyt wysokie napięcie rozruchowe lub źle działające wtryskiwacze.

Jeśli często się jeździ autem to można samemu stwierdzić niedomaganie świec. Najczęstszym objawem „kończenia się” świecy żarowej, są powtarzające się kłopoty z uruchomieniem silnika oraz jego nierówną pracą, kiedy jest zimny. Przy wymianie należy pamiętać, żeby wymienić od razu cały komplet, dzięki czemu wszystkie świece będą miały takie same parametry, a silnik będzie pracował równo. Kolejnym ważnym elementem przy wymianie świec jest zakup takich, których parametry pokrywają się z zaleceniami producenta. Świece są zazwyczaj dopasowane do różnego rodzaju silników - nie ma świec uniwersalnych. Dobór niewłaściwych może przełożyć się zwiększone spalanie oraz pogorszone osiągi. Źle dobrane świece mogą mieć inne niż wymagane przez producenta auta właściwości cieplne, czasy nagrzewania lub napięcia pracy.

Powrót

Współpracujemy z Markami