000
km/h

System ABS

 

ABS (z ang. Anti-Lock Braking System) to system wspierający bezpieczeństwo jazdy, który od 2006 roku jest obowiązkowym wyposażeniem pojazdów sprzedawanych w Polsce. Jego zadaniem jest utrzymanie toru jazdy podczas hamowania i uniknięcie trwałego zablokowania kół.

Głównymi podzespołami systemu ABS są:
1. czujniki prędkości obrotowej kół
2. pompa z elektrozaworami
3. sterownik
4. instalacja elektryczna

Czujniki prędkości obrotowej kół, czy po prostu czujniki ABS, znajdują się obok przekładni wyrównawczych bądź w pobliżu piast kół. Mają swoje zastosowanie zarówno w systemach ABS, jak i ESP (elektroniczny program stabilizacji) oraz ASR (system kontroli trakcji). Są niezwykle istotnym elementem z punktu widzenia bezpieczeństwa jazdy, dlatego też stosuje się je w różnorodnych systemach pojazdów. Dodatkowo mają bezpośredni wpływ na komfort i dynamikę jazdy, a nawet przyczyniają się do mniejszego zużywania paliwa.
Biorąc pod uwagę sposób, w jaki dany czujnik działa, można wyróżnić ich dwa rodzaje:
• czujniki pasywne – działają bez dodatkowego napięcia zasilania.
• czujniki aktywne - działają tylko wtedy, gdy zostanie do nich przyłożone napięcie zasilania.
Porównując oba rodzaje czujników, zdecydowanie więcej cech pozytywnych można wymienić, opisując czujniki aktywne. Jedną z ich zalet jest to, że pracują wg zasady Halla, dzięki czemu same rozpoznają ruchy zarówno w przód, jak i w tył. Dodatkowo należy zaznaczyć, że w porównaniu do czujników pasywnych czujniki aktywne są zdecydowanie lżejsze i mniejsze. Nie są one również tak bardzo narażone na zakłócenia elektromagnetyczne. Ich dodatkowym atutem jest zdecydowanie większa odporność na czynniki zewnętrzne tj. zmiany temperatur czy jakiekolwiek wibracje.

Jak działa ABS?
Podczas hamowania czujniki ABS monitorują prędkość obrotową kół. W momencie zablokowania jednego z nich lub gdy jego prędkość obrotowa jest znacznie niższa niż pozostałych, sterownik ABS uruchamia pompę. Zmniejsza ona ciśnienie płynu hamulcowego podawanego do zacisku tego koła.
W czasie jednej sekundy ABS wykonuje nawet kilkadziesiąt cykli regulacji ciśnienia w układzie hamulcowym. Czujniki prędkości obrotowej kół działają w czasie rzeczywistym i w momencie, gdy prędkości kół się wyrównają, ABS przestaje interweniować. Najnowsze generacje ABS potrafią sterować siłą hamowania każdego z kół pojazdu oddzielnie, dzięki czemu skracają drogę zatrzymania przy jednoczesnym zachowaniu sterowności. Starsze wersje ABS obniżały ciśnienie płynu w całym układzie, przez co zachowanie sterowności odbywało się kosztem wydłużonej drogi hamowania.

Jak zdiagnozować uszkodzenie czujnika ABS?
W sytuacji uszkodzenia czujników ABS, można zaobserwować między innymi:
• zapaloną kontrolkę ABS,
• blokadę kół podczas hamowania,
• zapisanie kodu błędu,
• regulacje pozorne,
• awarię innych systemów.

Do głównych przyczyn awarii zalicza się:
• przerwanie się przewodów,
• zwarcie przewodów,
• zbyt duży luz łożysk kół,
• inne wewnętrzne zwarcia,
• mechaniczne uszkodzenie koła sygnałowego,
• zanieczyszczenie czujników.

Powrót

Współpracujemy z Markami