000
km/h

Zakup używanego samochodu – i co dalej?

 

Gdy opadną już emocje związane z zakupem, czas przygotować „nowy” samochód do bezpiecznej eksploatacji i to w taki sposób, by nie narazić się na niepotrzebne wydatki. Dlatego każde świeżo nabyte auto używane, by służyło nam bezawaryjnie, musi przejść podstawowy serwis.

Pierwszą czynnością jaką należy zrobić po zakupie samochodu używanego jest jego rejestracja, której należy dokonać w ciągu 30 dni od transakcji. W przypadku umowy kupna-sprzedaży od osoby fizycznej (nie otrzymujemy faktury VAT za zakup), kupujący zobowiązany jest zapłacić podatek od czynności cywilnoprawnych w wysokości 2% kwoty zapisanej w umowie. Pamiętajcie, że Urzędy Skarbowe dysponują narzędziami do wyceny wartości samochodu, zatem nie warto zaniżać wartości pojazdu.

Kolejna ważna czynność to oddanie pojazdu do serwisu lub zaufanego mechanika, żeby ocenić stan i w razie potrzeby wymienić pasek rozrządu oraz jego osprzęt - czyli pompy wody, napinacza i rolki.

To bardzo istotne, bo w przypadku rozrządu kolizyjnego i zerwania paska narażamy się na zniszczenie silnika. Uszkodzeniu mogą ulec nie tylko zawory i ich gniazda, ale również pęknąć głowica. Nie należy lekceważyć tej czynności, ponieważ awaria może bezpowrotnie unieruchomić nasz pojazd. Także silniki wyposażone w łańcuch rozrządu powinny być skontrolowane – niepokojące dźwięki tarcia dobierające spod obudowy łańcucha to sygnał, że należy go wymienić.

Następnie powinniśmy zlecić wymianę wszystkich filtrów, płynów i wybranych części eksploatacyjne. Musimy mieć pewność, że nie padniemy ofiarą zaniedbań poprzedniego właściciela, a samochód będzie nam służył jeszcze przez długie lata.

Przede wszystkim należy wymienić olej silnikowy wraz z filtrem. Uchroni nas to przed ryzykiem zatarcia jednostki napędowej, bo tym grozi obecność starego oleju w silniku, który z wiekiem i zużyciem traci swoje właściwości. Warto też przy okazji wymienić filtr paliwa, zwłaszcza w bardzo popularnych w naszym kraju dieslach. Zyskujemy wtedy pewność, że do silnika nie dostaną się żadne zanieczyszczenia pochodzące z paliwa.

Podobnie należy postąpić z filtrem powietrza i wymienić go, ponieważ zanieczyszczenia dostające się do komory spalania mogą uszkodzić jednostkę napędową. Kolejny na liście powinien znaleźć się filtr kabinowy. Jeśli jest sprawny, mocno ogranicza parowanie szyb i pojawianie się pleśni oraz grzybów w kanałach wentylacyjnych. Dodatkowo, przeciwdziała przedostawaniu się drobnoustrojów do wnętrza samochodu, co z kolei minimalizuje ryzyko nabawienia się astmy lub alergii.

W dalszej kolejności trzeba skontrolować płyn hamulcowy. Jego jakość w znaczącym stopniu wpływa na nasze bezpieczeństwo podczas jazdy. Zaniechanie wymiany może doprowadzić do korozji całego układu, co skutkuje szybszym wyeksploatowaniem klocków, szczęk, tarcz lub bębnów, a w skrajnej sytuacji nawet do groźnego wypadku. Istotny jest kolor płynu - jeśli jest bardzo ciemny, może to oznaczać jego zanieczyszczenie w wyniku korozji elementów układu hamulcowego - wymaga natychmiastowej interwencji mechanika. Płyn hamulcowy powinien być wymieniany co dwa lata. Zaleca się również w toku takiego serwisu wymianę płynu chłodniczego, który może nie ma bezpośredniego wpływu na bezpieczeństwo czy komfort jazdy, ale jego jakość przekłada się na trwałość auta. Zużyty może powodować zatkanie kanałów chłodzących w bloku silnika oraz uszkodzić pompę wody, a w konsekwencji doprowadzić do przegrzania się jednostki napędowej, co skutkuje setkami bądź nawet tysiącami złotych wydanymi na naprawę.

Na koniec jeszcze, by mieć absolutną pewność co do dalszego używania zakupionego samochodu, należy przyjrzeć się innym elementom, które w toku eksploatacji mogły się zwyczajnie zużyć.

Należą do nich przede wszystkim świece zapłonowe w silnikach benzynowych, elementy oświetlenia – żarówki, stan reflektorów, a także elementy zawieszenia: wahacze, łączniki stabilizatora, amortyzatory i sprężyny plus elementy układu hamulcowego, przede wszystkim klocki i tarcze. Żaden doświadczony mechanik nie powinien mieć problemu z oceną ich stanu. Kontroli należy też poddać stan ogumienia pojazdu.

Powrót

Współpracujemy z Markami